Findus logo

Bli klimatsmart med Findus – mer vegetariskt och mindre matsvinn

Matsvinnet på skolor och i andra storkök är ett ständigt aktuellt problem. Varje år slängs över 120.00 ton mat i svenska restauranger och storkök. Vegaguiden från 2017 visar att eleverna äter mindre och slänger mer när det serveras vegetariska rätter.

Många skolor i landet tampas med frågorna hur man ska få fler att äta vegetariskt i skolan och slänga mindre. Undersökningen visar nämligen att det slängs mer mat när det serveras vegetariskt. I Klimatkommunernas projekt ”VEGA – mer vegetariskt och mindre matsvinn på skolor”*, finns viktiga erfarenheter samlade samt inspiration och tips på hur ni kan göra eleverna mer delaktiga i klimatarbetet på skolorna och få dem att äta mer vegetarisk och slänga mindre mat.

Man vill genom samarbete och elevinflytande minska glappet mellan kök och elever. Under förra året testades en rad olika åtgärder på skolor runt om i landet för att öka acceptansen för vegetariska rätter samt minska matsvinnet. De värdefulla erfarenheterna delar de med sig av i Vegaguiden, där en rad inspirerande exempel från olika skolor presenteras.

 

Läs mer om matsvinn och vegetariskt här:  

VEGAGUIDEN

Här är några exempel:

  • På Väse skola i Karlstad testade man att låta årskurs 6 vara med i skolrestaurangen och portionera ut mat till andra elever. Resultatet blev att tallrikssvinnet minskade ? med 25 procent. 
  • På Karolinska gymnasiet i Örebro arrangerade man en dag för att engagera hela skolan i att minska matens klimatpåverkan. Dagen resulterade bland annat i en utmaning från en annan skola om vilken skola som kunde minska matsvinnet mest.
  • Många ungdomar vill gärna minska sin klimatpåverkan. Genom att klimatberäkna recept och visa på skillnaden mellan att äta grönt och kött, kan eleverna känna att deras beslut kan vara med och påverka klimatet.
  • På Nordenbergskolan i Olofström kallas maträtterna för vad de är. Risotto med höstsvamp låter trevligare en vegetarisk risotto och tomatbräserad aubergine med het linsdipp får det att vattnas i munnen, istället för att kalla det vegetarisk linsgryta. ? Att aktivt arbeta med att namnge maträtter med vad de innehåller kan locka fler ? att äta vegetariskt.

 

 

 Lärdomen att lägga tid på att namnge hälsosamma och hållbara produkter och maträtter, har även forskare vid Standford University i USA** kommit fram till. I en forskningsrapport som kom i början av sommaren beskriver de att allt som låter vegetariskt, veganskt eller som substitut till kött ska undvikas i namnen på maträtterna. Det som lockar är när mat beskrivs med adjektiv, ursprung och säsong. Exempelvis “kryddig grillad pizza med sommarzuccini, soltorkade tomater och italienska pinjenötter”.

 

Fyra snabba tips för att fler skall våga vego:

  • 1 Inspirerande namn på rätten
  • 2 Klimatberäkna recepten
  • 3 Var noga med smak och konsistens
  • 4 Involvera eleverna 



Findus har över 100 klimatberäknade gröna recept. Det är recept gjorda av Findus tre duktiga kockar som vet hur man gör goda gröna rätter med rätt smaker, rätt konsistens och med spännande namn. Allt för att fler skall våga vego och slänga mindre.

 

 

Findus kockar kan vegetariskt

"Jag försöker tänka på de fem grundsmakerna, salt, sött, surt, beskt och umami."
Läs mer >

Jenny Lindberg

"Texturer är väldigt viktigt att tänka på. Att få in något mjukt, något krispigt …"
Läs mer >

Jeppe Åkermyr

kenneth

"Jag vill att det ska vara enkelt och inte allt för många ingredienser."
Läs mer >

Kenneth Nilsson 

Vi på Findus har klimatsmarta och vegetariska recept:

På Findus har vi 102 klimatberäknade
goda gröna recept.

GRÖNA RÄTTER

Boka en ”Grön Workshop”
för inspiration

GRÖN WORKSHOP

 

Få fler att äta mer grönt – tips från Findus kockar

 

Vegetarisk mat ska inte bara vara ett ”alternativ” utan ett självklart val på menyn, men om maten inte är vällagad och intressant tröttnar både munnen och hjärnan. Det finns många möjligheter att laga god och smakrik grön mat, men hur ska de vegetariska rätterna bli mer intressanta? Hur ska man lyckas med utmaningen att få fler att äta mer grönt? Och vad är viktigast att tänka på vid tillagningen av gröna rätter?

Vi frågade tre av våra experter på Findus.

- Ha bra råvaror, våga krydda, tänk på tillagningstiden och på att ha olika texturer. Det är några av råden.? Läs deras tips här.

 

Jenny Lindberg

Hur tror du att man kan få fler att äta mer grönt?
Det handlar om att laga god mat, tänka på kryddningen och att inte bara se det som en vegetarisk rätt utan ett självklart val för alla. Och så ska man absolut inte kalla det för vegetariskt utan beskriva vad det är för rätt istället och framhäva smaker och ingredienser. Ett tips för att minska på köttet i storkök kan vara att även i icke vegetariska rätter blanda ut lite av köttfärsen med ett vegetariskt alternativ. I en lasagne kan hälften av färsen vara en sojafärs eller så smakar det fint blandat med linser och morötter. Det är ett bra sätt att vänja sig vid andra smaker och konsistenser.

Hur tänker du när du lagar vegetariskt?
Jag försöker tänka på de fem grundsmakerna, salt, sött, surt, beskt och umami. Grönsaker är ofta söta och behöver lite syra för att det ska bli balans, och umami kan både komma från grönsakerna samt andra ingredienser som man kryddar eller tillsätter i rätten.

Jag tänker mycket på kryddningen för den är otroligt viktig. Och så är det viktigt att tillaga grönsaksrätter på rätt sätt för att behålla krisp och crunsh. Tänk gärna på att ha något ytterligare som är krispigt till för att göra det mer spännande. Det kan vara allt ifrån sallad, frön på toppen eller att strö tacochips ovanpå.

Varför tror du att det slängs mer när det är vegetariska rätter i skolköken?
Det finns mycket fördomar om vegetarisk mat och det finns även rädsla för nya smaker.

Vilka är dina bästa tips när man ska laga grönt?
Bra råvaror, tänk på grundsmakerna, våga krydda och ha koll på tillagningen så att råvarorna inte blir överkokta.

En av Jennys favoriter: Falafelburgare Falafel är det många som känner igen och tycker om. Varför inte servera en hel falafelburgare med goda tillbehör!

 

Jeppe Åkermyr

Hur kan man få fler att äta mer grönt?
Jag tror på det enkla och raka. Att inte göra det för komplicerat men att det ska se gott ut och även låta spännande på menyn. Det är viktigt att lyfta fram innehåll, smaker och hur det är tillagat istället för att kalla det något platt som vegetarisk korv eller linsgryta. Man ska bli sugen på rätten och därför är det viktigt att lyfta ingredienser, kryddning och annat som kan spegla rätten.

Vad tycker du är viktigt att tänka på vid matlagning av gröna rätter?
Texturer är väldigt viktigt att tänka på. Att få in något mjukt, något krispigt, något med bett i och som har tuggmotstånd. När man lagar vegetariskt ska man tänka precis som när en bit torskrygg eller högrev ska tillagas, och tänka på hela processen. Hur det ska behandlas, marineras, tillagas, tillagningstid, temperatur, kryddning etc.

Det slängs mer av vegetarisk mat i skolorna. Varför tror du att det är så?
Det kan ibland bli för mycket av samma smak och textur och då blir det för mäktigt att äta. Om maten inte är intressant nog tröttnar både munnen och hjärnan.
Sammansättningen av råvaror är viktig för att tilltala de som äter. Det måste finnas en balans och inte bli för mycket av en ingrediens. Det ska vara gott i varje tugga tills portionen är slut.

Vilka är dina bästa tips när man ska laga grönt?
Det som serveras ska man vilja äta själv och vara stolt över. De vegetariska rätterna ska vara lika genomtänkta och likvärdiga de andra rätterna på en meny. När de vegetariska rätterna inte bara blir ”ett alternativ” då har vi nått långt!

En av Jeppes favoriter: Quorn burgare Falafelburgare
Det är en burgare som kan användas på många olika sätt. Förutom som burgare med bröd kan den serveras som en klassisk pannbiff med lök, med rostade rotfrukter, eller vändas i frön eller nötter och serveras med en matig sallad. Möjligheterna är många.

 

Kenneth Nilsson

Hur kan man få fler att äta mer grönt?
Många tror att det är svårt att jobba med grönsaker. Det är det inte! Det är viktigt att hålla det naturligt och inte konstla till det. Med våra produkter har vi redan gjort många av de tidskrävande åtgärderna som att exempelvis blötlägga och blanchera. Några bra exempel är vår falafel och vetekornspilaff. Den basen kan storköken lätt använda och sedan sätta sin egen signatur på rätterna, med hjälp av kryddor eller kompletterande ingredienser. Det bästa är att det är lösfrysta produkter så storköken behöver bara ta fram det som behövs och är åtgången stor är det lätt att ta fram mer och komplettera.

Hur tänker du när du lagar vegetariskt?
Jag vill att det ska vara enkelt och inte allt för många ingredienser. Och när det gäller grönsaker så använder jag så lite vatten som möjligt för att behålla alla de goda smakerna. Att rosta grönsaker i ugn är enkelt och blir också fantastiskt gott.

Det är även bra att använda kryddor och lite olja på grönsakerna innan de ska in i ugnen. Det är bra för att stänga ytor och behålla matens krispighet.
Om jag gör en soppa tar jag alltid ut lite av grönsakerna innan den mixas så att lite av grönsakerna kan läggas tillbaka och därmed få den där texturen som är så viktig för att det ska blir riktigt gott. Med spröda grönsaker lägger jag bara i dem en liten stund innan soppan är klar. Då blir de finast i texturen.

Vilket tror du är det vanligaste felet som görs vid tillagning av grön mat?
Man lagar för mycket på en gång och tillagar kanske för länge så att det blir lite överkokt och tappar sin fina färg. Det kan också vara att en del inte är så vana vid att kryddsätta maten vilket göra att den kan bli lite smaklös.

Vilka är dina bästa tips när man ska laga grönt?
Skär grönsaker i bitar som passar tillagningstiden. Skär hårda grönsaker i mindre bitar och spröda grönsaker i större bitar för att ha lika lång tillagningstid för alla bitar. Använd så lite vätska som möjligt, rosta och ånga för att smakerna ska finnas kvar i grönsakerna, samt minimera tillagningstiden för att behålla krispigheten.

En av Kenneths favoriter: Grönsaksbiffar av olika slag
Findus har flera olika grönsaksbiffar. Vi har gjort biffarna lite mindre och det gör att det är lättare att portionera. Biffarna är även lätta för storköken att plocka fram och komplettera om åtgången blir stor. På det sättet är det lätt att tillaga så att det inte blir en massa matsvinn.

 

Källa.

*) Vegaguiden, mer vegetarisk och mindre matsvinn i skolan 2017.

**) Association Between Indulgent Descriptions and Vegetable Consumption: Twisted Carrots and Dynamite Beets. Bradley P. Turnwald, MS1; Danielle Z. Boles, BA1; Alia J. Crum, PhD1 Stanford University, Department of Psychology, Stanford, California June 12, 2017.