En palett av protein

Findus tipsar om  olika proteinkällor för att servera grön och näringsrik mat

Tänk dig en cykelkedja. Den är uppbyggd av en mängd små delar för att bilda sin helhet. Det påminner faktiskt om hur proteinet är uppbyggt. Den enda skillnaden är att proteinets små delar kan vara se olika ut även om de är bundna till varandra. De små delarna i proteinet kallas för aminosyror. De är cirka tjugo till antalet, åtta av dessa är essentiella d v s livsnödvändiga för kroppen och måste tillföras via maten. De aminosyror som bygger ihop proteinets kedja blir avgörande för hur bra kvalitet proteinet har. Ju större variation av aminosyrorna i proteinkedjan (framför allt närvaro av de essentiella aminosyrorna) ger ett bättre protein.

Fullvärdigt protein

Proteiner från kött, fisk, ägg och mjölkprodukter är av mycket hög kvalitet. Man brukar tala om fullvärdigt protein. I många vegetariska måltider ingår både mjölk och ägg och i dessa fall får man oftast i sig det protein som kroppen behöver. Men hur går det då om man äter strikt vegetarisk mat utan ägg och mjölk? Får man i sig tillräckligt med proteiner då och är de av bra kvalitet? Självklart kan man få i sig fullvärdigt protein utan att äta animaliskt protein men det krävs lite planering och framför allt stor variation. För även om de flesta grönsaker, spannmål samt frukter och bär, som enskilt livsmedel, inte innehåller fullvärdigt protein så kan kombinationen mellan flera av dessa skapa den bästa förutsättningen. Några exempel på utmärkta kombinationer som ger fullvärdigt protein:

 

Baljväxter & Spannmålsprodukter (t ex bröd och pasta)

Baljväxter & Nötter och frön

Baljväxter & Ris

Bovete & Majs

Groddar & Nötter och frön

  

Med andra ord, sätt inga begränsningar. Variera maten så täcker du in alla de näringsämnen som kroppen behöver, vare sig du väljer att alltid äta vegetariskt eller om du "flexar" mellan att äta kött/fisk och strikt vegetariskt från dag till dag. På bilden ovan ser du förslag på utmärkta proteinkällor som är viktiga att komplettera den vegetariska kosten med. Antingen var för sig eller i en kombination med varandra.