Panerad fisk - Bra mat helt enkelt

Panerad fisk är ett gott, sunt och enkelt val till lunchmenyn. Spröd och frasig panering med en saftig bit fisk gör panerad fisk oemotståndlig för både vuxna och barn. Panerad fisk är dessutom ett hälsosamt alternativ eftersom den innehåller massor av viktiga näringsämnen som omega-3, vitaminer och mineraler. Med vårt breda utbud av panerade fiskprodukter och klimatsmarta recept är det enkelt att variera lunchen med fräscha rätter panerad fisk.
Panerad fisk - Bra mat helt enkelt

Panerad fisk är ett gott, sunt och enkelt val till lunchmenyn. Spröd och frasig panering med en saftig bit fisk gör panerad fisk oemotståndlig för både vuxna och barn. Panerad fisk är dessutom ett hälsosamt alternativ eftersom den innehåller massor av viktiga näringsämnen som omega-3, vitaminer och mineraler. Med vårt breda utbud av panerade fiskprodukter och klimatsmarta recept är det enkelt att variera lunchen med fräscha rätter panerad fisk.

Vår dietist Ewa förklarar

Det är en vanlig missuppfattning att panerad fisk skulle vara onyttigare än liknande vardagsrätter som köttbullar och korv. Men Findus panerade fisk innehåller mindre mängd fett och framför allt betydligt mindre av det onyttiga mättade fettet. Samtidigt är panerad fisk rik på nyttigt fleromättat fett som Omega-3 som finns i både fisken och paneringen, säger Ewa Hansson, dietist på Findus.

 

Vad innehåller paneringen?

”Paneringen är bakad med rapsolja som är en källa till Omega-3. Därför behövs det inte heller tillsättas fett vid tillagningen eftersom produkten blir som bäst när den bara värms upp i ugn som den är.”

 

Vad spelar fetterna för roll?

“Idag har många en dålig balans mellan de olika fetterna. De flesta får i sig för mycket av mättat fett och för lite av det omättade fettet, vilket kan leda till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.”

Varför ska man äta mer fisk?

”Livsmedelsverket rekommenderar att vi bör äta fisk 2 – 3 gånger i veckan för att få en bra balans av näringsämnen. Fisk är alltid bra och nyttig mat, oavsett om den är panerad eller ej. Den är inte bara en källa till Omega-3, utan även till andra viktiga näringsämnen som vitaminer, mineraler och protein.”

 

Hur serverar man panerad fisk bäst?

”Att panerad fisk upplevs som onyttig mat kan också ha att göra med det traditionella sättet att äta den på. Ofta med mycket potatis, eller pommes frites och fet sås. Istället kan man servera en fräsch sallad till för att göra rätten mer modern och attraktiv.“

 

Är panerad fisk bra mat till skolbarn?

”För att variera fiskmåltiderna är panerade filéer ett utmärkt lunchalternativ för både vuxna och barn. Dessutom kan panerad fisk vara ett bra sätt att få barn till att äta mer fisk då de brukar älska den frasiga paneringen och saftiga fisken.”



Jämförelse mellan olika vardagsfavoriter

Vi har valt ut tio vardagsfavoriter och jämfört näringsinnehållet i en normal portion (120 g). Resultatet visar att panerad fisk alltid är ett bra och hälsosamt val. Alla värden är angivna i gram per portion på 120 g.

  Fett

Mättat fett

Omega-3 Protein Salt

Wienerkorv

29 10,7 <0,1 12 2,5
Hamburgare 21  9,2 <0,1 19 1,4
Grillkorv 20 6,8 <0,1 9 2,4
Köttbullar 18 7,7 <0,1 16 2,3
Falukorv 17 7,3 <0,1 10 1,5

Sojabullar

12 1,1 <0,1 18 1,2
Sojakorv 13 1,1 <0,1 16 1,9
Lättpanerad fiskfilé 12 1,0 1,3 17 1,0
Spröda crispies 11 0,8 1,2 14 1,2
Sprödbakad torskfilé 10 0,7 1,1 16 1,2
Frasiga fiskpinnar 9 0,7 1,4 16 0,8